Friday, July 15, 2011

ImPiAnKu........


IMpIANKu..........


Assalammualaikum w.b.t


Bumi Allah basah dihujani hujan syukur tdk terhingga kepada Mu Allah atas Rahmat yg tidak terhingga.  Usai menunaikan solat asar hati teringin sekali untuk berbicara, sudah lama rasanya jari jemari ini tidak menari membentuk bait-bait indah..... ceh....................

Hari ini aku ingin sekali berkongsi mengenai impianku, yg kukira semua org pun punya impian masing-masing. :) Jika ada yg bertanya kepadaku apa kesukaanku? Terus terang ku katakan aku gemar untuk melukis dan mewarna. Jika ada yg bertanya apa Impianku? Suka ku nyatakan yg aku berharap agar suatu hari nanti baju-baju yg kureka di atas kertas akan akan membentuk suatu pakaian indah yg dapat di pakai oleh semua org tidak kira usia,rupa dan bentuk tubuh.
Pernah ku nyatakan hasrat kepada ibuku untuk mengikuti diploma seni reka kerana aku ingin sekali menjadi pereka fesyen. Tetapi ibuku menolak saranan ku dgn alasan ia tdk menjamin masa depan. Aku rasa sungguh kecewa dan masa tu aku hanya menurut dan membiarkan impianku itu berlalu begitu sahaja. Malah lukisan-lukisan rekaan ku yg ku tampal di dinding kamarku telah ku simpan semuanya di dalam fail. Sejak itu aku sdh berhenti mereka baju. Aku ingin berfikiran positif yg ibuku mahu yg terbaik untukku.
...........................................................................................

Aku berjumpa dgn cine(one of my bestfriend)... insan pelik yg suka melukis mata. Entah kenapa hati tercuit dgn gayanya malahan buku ku turut menjadi sasarannya. Hingga bila aku study aku tertawa sendirian bila melihat lembaian kertas bukuku bercorakkan mata. Aih...Aku rasa ada yg ingt aku gila.hahahahaha. Malah aku turut bagi lukisan-lukisanku kepadanya. Buat pertama kali aku lukis Cartoon “spongebob” sebab aku selalu mendengar dia bercerita mengenainya. Aku x tgk benda tue. Buat pertama kali setelah sekian lama, aku bersungguh-sungguh untuk melukis sesuatu. Aku jg cerewet dalam memastikan kekemasan lukisan. Tapi aku gembira sebenarnya. Dia menghargai hasil kerja ku.

Semasa aku di uniten, minatku ku semakin bertambah. Aku geli hati hati melihat lukisan cine di dinding bilik kami, sampai aku boleh ketawa ketika kami study. Yalah mengadap dia bermakna tgk dinding belakang tu jg. UNIK betul lah. Cuma satu ku suka mungkin aku x pernah puji dia... Dia lukis mata dgn cantik sekali. Tidak keterlaluan ku katakan  ia sempurna di mataku.  Aku pun mula start reka baju semula just suka-suka.Malahan  Seseorg telah memberitahuku yg kita boleh buat apa yg kita mahu asalkan niat kita ikhlas. Lucu jg org yg selalu berbahas dgn ku kini menjadi seseorg yg teristimewa di hatiku, yg selalu memberi kata-kata semangat. :)

Semasa aku pindah di UniRazak KK, cine meminta aku mereka baju untuknya. Terus terang perasaan ku berbaur masa tue. Yalah x sangka ada jg yg nak aku reka baju untuk dia warna.n nerves jg lama sdh x melukis. Dia nie suka betul ngan warna. Dan teliti orgnya. Aku pun start lukis baju. Dia kata kena complete 1 fail. Kekeringan idea n malas nak lukis sebenarnya, kena ikut ada mood menyebabkan lambt betul 1 fail tu nak hbs. 2 tahun rasanya. Hahahahahaha bising jg dia. Sori ar Bro. Aku gembira sebenarnya buat benda tu. Cuma cine skang dah pandai komen, if ada dia x suka aku kena ikut n repair lah .... anyway aku suka.... asyik suka jer dr td. Hahahaha. X lah atleast dia tahu apa yg terbaik. Walaupun kadang-kadang aku bergaduh jg dgn dia. man sah if x bergaduh sehari ngan dia. Dia akan warna baju-baju tue. Lawa jg dia warna, asyik puji jer.... tp btol lah... sampai aku kata ngan dia nant kita buka butik, aku buat baju ko jual. Cine suka berniaga... ngam lah tu. Aku ni pemalu cikit.... hahahahahaha

Aku sdh bgtahu ibuku. Aku mahu belajar menjahit dan mahu buka butik satu hari nanti. Alhamdulillah berkat doa... ibuku mengizinkan dgn syarat aku habiskan belajar dulu dan jd guru. Insya Allah.... Aku bersyukur, Allah dgr doa ku. Dan aku tahu yg Allah selalu Mendengar doa setiap HambaNya. Kita hanya perlu bersabar. Insya Allah jika niat kita ikhlas Allah akan dgr dan kabulkan doa kita.  Sungguh restu org tua itu amat penting bg seorg anak. Thanks to my parents, yg sentiasa memahami hati anknya. Tindakan ibuku ada benarnya, apa yg berlaku ada hikmahnya.. jika tidak aku mungkin tidak seperti sekarang.  Kini aku bakal bergelar pendidik. Insya Allah hanya tinggal 3 semester lg. semoga di makbulkan.. kedua dua impianku tercapai. Aku jumpa cine baru aku start lukis pakaian muslimah. (malisah pernah suruh aku design baju raya dia masa form 5). Aku acah jer ckp dgn dia mau design and jual mini skirt hahahahaha. Aku tahu islam tidak menghalalkan cara.... now aku hanya design pakaian muslimah saja. Tu pun untuk suka2 antara aku ngan cine. Cine jd pngomen ku yg setia. Thanx Bro... Love you so much. Thanks mama n bapa sebab izinkan anakmu ini buat benda dia suka. kak Long tahu mama n bapa sentiasa mau yg terbaik untuk kak long. insya Allah kak long akan penuhi impian mama n bapa untuk dapatkan segelung ijazah. N buat yg tersayang thanks so much coz always  be there listen to my stories and never stop to encourage me. :) 

Doakan saya.....

Assalammualaikum. :)


No comments:

Post a Comment