Wednesday, January 13, 2010

Al- fatihah

Assalamualaikum.






first of all, aku nak minta maaf lah mungkin warkah aku hari nie agak berbeza dgn warkah sebelumnya... sebab aku kan bercerita tentang datuk aku sebelah mak, ataupun dalam bahasa irranun aku panggil 'Apu'. Arwah apu aku meninggal dunia kelmarin 13/01/10 pada pukul 1.15 ptg. Semoga Allah mencucuri roh apu dan apu ditempatkan dikalangan org yg beriman.


...........................................................................................................................................................................


Pagi tu, aku pergi unitar agak lewat dari biasanya sebab nak bayar bil elektrik di SESB (sabah electricity). Pagi tu segalanya berjalan seperti biasa, cine pergi urus transfer creditnya dgan sir lewis , our coordinator... sementara aku menunggu di kelas kosong sambil bertemankan laptop Abam (my brother).1 missed call from bapa. aku dah mula cuak habis.. yalah, kalau bapa aku kol,mesti ada benda nak bagitahu... lebih2 lagi time nie.. Aku cuba kol bp aku tapi xda org sambut.Lepas tu kak ngah missed call aku. aku pun call lah balik.nada suara kak ngah agak berbeza pg tu,aku balik2 tanya kenapa dia kol.. dia teragak2 nakmenjawab.


"kak long tahu jgk kan.... bersedia jak..."

"tahu apa?" soal ku

"x palah ... nanti ganggu kak long belajar.." aku dah mula panas. dadaku berdebar kencang... Demi Allah aku x suka perasaan itu..

"bagitahu kak long... apa?" tegasku..

aku cuba terdengar kak ngah memanggil apu.. dan menyuruh abam melakukan sesuatu sebelum talian di matikan......

perasaan x sedap mula menguasai minda dan hatiku... lantas num mama ku dail..

mama memberitahu yang apu sedang nazak dan mama telahpun meminta cuti dari pihak hospital.. dan bila2 masa aku akan disuruh pulang.

entah kenapa tubir mataku terasa panas,dan tubuhku menggigil.. serta merta wajah apu terlayar di mataku...seminggu yg lalu masih terasa hangatnya tgn apu,bila aku memberitahunya aku balik kk sama seperti ketika aku memberitahunya hendak balik uniten

cuma.... bicara apu x selancar dulu..genggaman tangan apu x sekuat dulu.. tapi renungan mata apu tetap sama... masih hangat seperti dulu.

Akhirnya aku berjaya menghubungi bp aku... bp ku membertahu yg dia tersalah dail... nak kol mak long.. terdail kak long..namun sejujurnya, penyataan itu x mampu mengusir resah dan gelora di jiwaku.. mest ada sesuatu sampai bp nak kol mak long...


seusai solat zohor, aku dikejutkan dgn panggilan dr bp...

"kak long nanti .... bacakan yasin"

"kenapa ?...." soalku bersama debar di hati...

"nenekmu sudah meninggal dunia..." terasa dunia gelap bg ku.. hanya esakanku yg terdengar di corong telefon. Aku menekup mukaku.. sungguh, aku belum bersedia untuk itu.

pertanyaan cine... kubiarkan sepi...terasa kerongkong ku tersumbat..

Aku segera msj kak ngah.. x da respon dari kak ngah , membuatku menghantar msj dgn abam.... "Meninggal dunia uda apu.." msj dari abam cukup membuat air mataku mengalir x berhenti..

Aku segera beristighfar.. nasib baik hanya aku dan cine dalam kelas tu.. cine memberi ruang untukku.. aku mengumpul kekuatanku untuk memberitahu cine.Cine sempat berjumpa dgn apu terutamanya sebelum berangkat ke uniten...

lucu jg bila apu menanyakan kepada ku siapa perempuan cina dalam umah tu...

segala kenangan bersama apu terbyg di mindaku seoalah ada pita rakaman je dalam otakku....


"siti cuba beristighfar..." cine memandangku.. aku menekup mulutku, cuba menahan sedu ku.. sayangnya aku pada apu tuhan je yg tahu, sampai aku menggelarkan apu... "Apu aken" yg bermaksud "datuk saya".. seterusnya menjadi ikutan adik2 ku.. wajah apu yg membuat ku x sbr2 balik rumah.


Apu sngt rapat dgnku mungkin sebab aku cucu sulung.. apu satu2 nya org yg memanggil aku "Titing" sebab dulu aku gemar gelang kaki yg berlonceng... Demi Allah aku merinduinya. Apu x malu untuk memberitahu sesiapapun... aku cucu yg paling disayanginya. ayat yg selalu aku guna untuk menyakat adik2ku, untuk membuatkan mereka cemburu dgn ku..

Apu yg selalu menunggu ku pulang dr sekolah..

memanjakanku dgn gula2, keropok mahpun coklat.. yg mana aku selalu dpt lebih berbanding adik-adikku yg lain..

Apu yg slalu mengusap lembut rambutku ketika kami bercerita..

mahupun ketika kami sembahyang berjemaah berdua dgn apu.. aku sngt rapat dgn apu, sehinggakan semasa kecil aku selalu tidur di sebelah apu...bahkan ketika apu disahkan lumpuh .. aku tidur di ruang tamu..untuk temankan apu aken...

masa result stpm kuar, or 3 bulan sebelum aku pegi uniten, apu disahkan lumpuh.. runtuh hatiku melihat badan apu berselirat wayar dan apu koma malam tu... bacaan yasin x putus keluar dr bibirku... ternyata apu jatuh haritu.. bukan jatuh biasa , Tulang rusuk apu patah..

masih segar di ingatan ku, yg apu hanya melayan nurse2 muda dan x berapa endahkan dresser (jururawat lelaki), yg membuatkan apu pesakit paling popular di wad tu... sampai jururawat tu ingt apu cina ngan mata apu yg agak sepet dan kulit apu agak cerah..

apu yg mengugutku untuk buat kecoh sekiranya aku x bw apu mandi.. padahal aku x bleh bw apu seorg diri... sehinggakan aku menawarkan package kpd apu..

"apu.. kita lap bdn jak lah ye.. nanti org buatkan milo.."mama tegah aku dari memberikan apu minum bnyk... nanti tilam basah.. lagipun pampers apu kena timbang... hiiiii.. sori ar mama..x dgr ckp.usai lap bdn apu... bedak sume.. seperti biasa, kucupanku singgah di dahi dan pipi apu... sambil memuji apu...apu nie hensem ler.. wangi plak tu.. apu hny menjeling aku sambil tersenyum... hah.. tu buat aku geram, aku pun cubit lah pipi apu.. Apu akan cakap.."uwai bah ting..." maksud nya jgn.... sampai x sedar makcik di sebelah memerhatikan kami.

aku ketawa yg mkck tu ckp aku sesuai jd nurse... entahlah mama x galakkan , mama ckp kalau nak ambil farmasi.. tapi.. hehehehehe sori ar ma,anak mak sorg ni nak jd Cikgu...

sampai acik(adik mama) bising yg aku terlalu manjakan apu.samapi apu marah acik dan minta aku gantikan acik.hahahahaha apu2..


Sejak aritu bermulalah tugas aku menjaga apu sehinggakan aku dah warning cine awal2 jgn msj aku pg2... sebab time tu gua dating ngan apu gua.

masa pegi uniten.. aku x nangis pun masa salam ngan adik2.. mahupun acik.. cuma masa salam apu aku terasa nak menangis je terutamanya masa bp bgtau apu yg aku x lg jg apu.. aku pg belajar..sebelum nie aku selalu fikir, mcamanalah apu bila aku dah xda...

pg ke uniten. bermakna tugas menjaga apu akan diserahkan kpd acik, memandangkan

adik2 sume masih di sekolah, n both my parents kerja..xda jaga apu... renugan mata apu sambil ckp yg aku bkn pg manapun.. just sambung belajar.. aku ingt sampai bila2...


seminggu aku membiasakan diri di uniten.. sehinggakan pada waktu2 tertentu.. aku bg tahu cine apa yang aku buat ngan apu aken.. ralat sngt.

malah masa balik raya aritu.. maklumlah tinggal di semenanjung, x bleh nak balik selalu.. tambang mahal mah... x sbr nak jumpa apu aken...


aku bersyukur... baju melayu warna ungu gelap yg aku belikan untuk apu masa raya tahun lalu... sempat apu pakai.. bermakna raya tu, raya terakhir antara apu dan kami.masa tu apu gemuk.. 2 minggu yg lalu , apu sngt kurus dan bdn apu bnyk luka.. sebab apu baring je..


masih segar di ingatanku, aku usap rambut apu... wajah apu cengkung... bahasa apu sukar difahami..tapi apa yg pasti.. panggilan apu kepadaku tetap jelas.."Ting.." entah knp panggilan tu ku damba.. dia selalu memanggil ku.. dan aku akan membetulkan selimutnya..memegang tgnya dan memujuknya tidur...aku tahu apu sakit..apu x selesa baring.. apu yg dulu x reti nak duduk diam ada je apu nak buat.. ada je apu nak buat.. tapi apa bleh buat.. kudrat apu menghalangnya... aku rindukan apu yg dulu.. yg gemar bercerita dgnku..apu yg selalu ckp nak tgk aku kahwin... nak jg cicitnya... Tapi Allah lebih menyayanginya.Mungkin rasa kehilanganya x sama masa arwak datuk sebelah bp meninggal x lama dulu... sebab aku labih rapat dgn apu... apu ckp mukaku iras betul ngan mama...apu yg berjanji menjagaku seperti arwah nenek ... malah apu pergi pun lebih kurag sama macam arwah nenek.. di ruang tamu dirumahku.. cuma yg membezakannya.. aku xda di sisi apu.. masa balik kk.. rasa berat jak mahu melepaskan apu..rupa2nya that was the last time i saw him.. aku kucup dahi dan tgn apu... Pergilah apu... Kak Long Redha.... terima kasih kak ngah ambil tugas kak long sehingga apu pergi meninggalkan kita..

Harap apu tenang di sana.. maafkan kak long dan terima kasih pu.. untuk segalanya... menjaga kak long selama nie... Tuhan jak bleh balas jasa apu..... Kak long akan selalu ingt apu sampai bila2..


"TITING SAYANG APU AKEN..."


Semoga roh apu dicucuri rahmat dan di tempatkan dikalangan org yg beriman....

Al-Fatihah....


sengaja saya coretkan kisah apu untuk tatapan semua... benar lah org ckp.. kita hanya mula menghargai.. bila ia x da di mata.. x dpt d gapai dgn tgn... harap lepas nie kita lebih menghargai org yg kita sayang.... Esok saya akan balik Lahad datu... jarak KK dan Lahad datu mengambil masa 8 jam ..maaflah share nie semua.. sekurg-kurgnya.. hati x sakit..kepala x berat..dapat luahkan apa yg terbuku di hati.. selain mengadu kepadaNya.


Sekian warkah saya pada kali ini....


Salam.









2 comments:

  1. Assalamualaikum..
    Allah telah menentukan setiap ajal manusia di muka bumi ini..tidak pernah cepat atau lambat walaupun sesaat..redhailah takdir itu..bersabar la dengan ujian dan dugaan dalam hidup ini..maafkan saya yang hanya membiarkan dirimu melampiaskan semua kesedihan..kau memang perlu ruang itu..ianya adalah lumrah kerana 'kehilangan'..tapi jauh disudut hati ini sentiasa mendoakanmu agar tetap kuat dan tabah..panjangkan doa untuk pemergian insan tersayang..semoga rohnya di tempatkan dalam kalangan org2 yang beriman..Al fatihah..~msw~

    ReplyDelete
  2. fazihah....tak terlambat ka mau ucap takziah?...untung kau dapat berbakti ma datuk ko tu.aku?.xpena rasa.datuk sebelah mama aku meninggal dunia lama sebelum aku lahir..datuk sebelah bapa pula,meninggal dunia time aku umur 8tahun.masi kecil,tak tau apa.tak dapat berbakti.tapi even dorang da pegi,kita still ble berbakti kan,dengan mendoakan dorang disana ditempatkan disisi Allah....*entry ko ne wat aku EMO..udalah tadi aku nanges EMO dgn 'teman tapi mesra' aku..tmbh2 aku EMO disini.

    ReplyDelete